Dieta w Hashimoto

Hashimoto nie jest chorobą tarczycy, a układu immunologicznego, który zaatakował i niszczy organ jakim w tym przypadku jest tarczyca. Rozwija się w jej obrębie stan zapalny.

Najlepszym ogólnym podejściem do tematu jest zastosowanie diety przeciwzapalnej.
Podstawą jest wyeliminowanie :

❌nadmiaru cukru, słodyczy,
❌nadmiaru tłuszczy trans, margaryn,
❌żywności przetworzonej,
❌żywności typu fast-food,
❌używek.

➡️U niektórych chorych niezbędna może być dieta eliminacyjna. Może nieść ona za sobą ryzyko niedoborów, dlatego bez odpowiednich badań zaleca się wyeliminowanie z diety przynajmniej produktów wyżej wspomnianych.

➡️Powszechnie mówi się o odstawieniu glutenu i nabiału, jednak stan zapalny może powodować banan, kukurydza lub pomidor, a wspomniany nabiał czy gluten nie wywoła żadnej reakcji układu odpornościowego.

➡️W tym celu należy wykonać testy na alergie pokarmową w klasie IgE i wtedy niezbędne jest wykluczenie alergizujących produktów.
Mimo wszystko jednak w chorobie Hashimoto zaleca się ograniczenie nabiału oraz spożywanie glutenu ze źródeł takich jak chleb żytni na zakwasie, kasza jęczmienna, czy makaron razowy, a nie białe pieczywo czy drożdżowe bułki.

➡️W zaleceniach żywieniowych w niedoczynności tarczycy należy pamiętać o odpowiedniej kaloryczności diety, ilości węglowodanów, tłuszczów oraz białka, gdyż produkty białkowe zawierają aminokwas (tyrozynę) niezbędny do syntetyzowania hormonów tarczycy.

➡️Białka możemy dostarczyć z dobrej jakości mięs, ale także z produktów roślinnych np. nasion strączkowych.

➡️Źródło węglowodanów powinny stanowić produkty o niskim indeksie glikemicznym (razowe pieczywo, grube kaszę płatki owsiane), które także dostarczają niezbędnej ilości błonnika pokarmowego, który jest korzystny w zaparciach, a także usuwa nadmiar toksyn i cholesterolu.

➡️Kontrowersje wywołują goitrogeny obecne w roślinach krzyżowych (brokuł, kalafior, brukselka, kapusta), które utrudniają syntezę hormonów tarczycy. Odpowiednie przygotowanie poprzez gotowanie, blanszowanie, kiszenie zmniejsza znacząco ilość niekorzystnych substancji. Ze względu na bogactwo witamin i składników mineralnych w nich zawartych nie ma potrzeby eliminacji ich z diety.

➡️Dieta w Hashimoto powinna być bogata w kwasy omega-3, dlatego zaleca się spożywanie tłustych ryb morskich. Dobre działanie przeciwzapalne wykazuję także dodatek w diecie oleju lnianego czy oleju z czarnuszki.

➡️Warzywa i owoce najlepiej wybierać sezonowe, najlepsze działanie przeciwzapalne będą miały te o fioletowej barwie (borówki, jagody, aronia).